Slijede razlike između dviju inačica stranice
Starije izmjene na obje strane Starija izmjena Novija izmjena | Starija izmjena Novija izmjena Novije izmjene na obje strane | ||
hr:learning_theories:script_theory [2013/12/09 15:29] pmucnjak |
hr:learning_theories:script_theory [2014/01/12 14:50] mblazev [Što je Teorija scenarija?] |
||
---|---|---|---|
Redak 2: | Redak 2: | ||
===== Općenito ===== | ===== Općenito ===== | ||
- | Teoriju scenarija prvu je predstavio [[http://www.tomkins.org/Tomkins.html|Silvan Tomkins]] 1954(([[http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&uid=1982-11366-001|PsycINFO: Citation and Abstract. Script theory: Differential magnification of affects. Tomkins, Silvan S.]])). godine, kao nastavak svoje [[teorije-ucenja.zesoi.fer.hr/doku.php?id=glossary#affect_theory|teorije afekta]]((Pročitaj više:[[http://en.wikipedia.org/wiki/Affect_theory|Wikipedia: Affect theory.]])), ali ju je dalje razvio((Izvori kao što su [[http://books.google.hr/books?id=Rk8UB6V1ybcC&pg=PA97&lpg=PA97&dq=criticisms+of+%22script+theory%22&source=bl&ots=vpdDx9BImW&sig=JG9C65lSkShjPDPAju8RkcLQpN4&hl=hr&ei=wFl_TY6sPMjtsgbegd3oBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CEAQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=false|Ellis, Donald G. From language to communication. Routledge, 1999.]][[http://www.instructionaldesign.org/theories/script-theory.html|TIP: Script Theory (Schank)]] originally assign script theory to Roger Schank.)) [[http://www.rogerschank.com/|Roger Schank]] krajem 1970-tih. Teorija scenarija je proširenje [[teorije-ucenja.zesoi.fer.hr/doku.php?id=learning_theories:schema_theory|teorije shema]], orijentirana na objašnjavanje struktura znanja, posebice na **zastupljenost složenih nizova događaja**. | + | Teoriju scenarija (**Script Theory**) prvu je predstavio [[http://www.tomkins.org/Tomkins.html|Silvan Tomkins]] 1954(([[http://psycnet.apa.org/?fa=main.doiLanding&uid=1982-11366-001|PsycINFO: Citation and Abstract. Script theory: Differential magnification of affects. Tomkins, Silvan S.]])). godine, kao nastavak svoje [[:glossary#affect_theory|teorije afekta]]((Pročitaj više: [[http://en.wikipedia.org/wiki/Affect_theory|Wikipedia: Affect theory.]])) (**affect theory**), ali ju je dalje razvio((Izvori kao što su [[http://books.google.hr/books?id=Rk8UB6V1ybcC&pg=PA97&lpg=PA97&dq=criticisms+of+%22script+theory%22&source=bl&ots=vpdDx9BImW&sig=JG9C65lSkShjPDPAju8RkcLQpN4&hl=hr&ei=wFl_TY6sPMjtsgbegd3oBg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CEAQ6AEwBQ#v=onepage&q&f=false|Ellis, Donald G. From language to communication. Routledge, 1999.]][[http://www.instructionaldesign.org/theories/script-theory.html|TIP: Script Theory (Schank)]] izvorno pripisuju teoriju scenarija Roger-u Schank-u.)) [[http://www.rogerschank.com/|Roger Schank]] krajem 1970-ih. Teorija scenarija je proširenje [[hr:learning_theories:schema_theory|teorije shema]] (**schema theory**), orijentirana na objašnjavanje struktura znanja, posebice na **reprezentacije složenih nizova događaja**. |
===== Što je Teorija scenarija? ===== | ===== Što je Teorija scenarija? ===== | ||
Scenarij je mentalni konstrukt kao shema, ali se sastoji od **niza akcija ili događaja potrebnih za postizanje cilja**. Može se odnositi na ljude, mjesta ili objekte. Postoji nekoliko sličnih **definicija** scenarija kao što su: | Scenarij je mentalni konstrukt kao shema, ali se sastoji od **niza akcija ili događaja potrebnih za postizanje cilja**. Može se odnositi na ljude, mjesta ili objekte. Postoji nekoliko sličnih **definicija** scenarija kao što su: | ||
*//"set očekivanja što će se dogoditi sljedeće u dobro poznatoj situaciji"//(([[http://www.up.ac.za/saafecs/vol30/erasmus.pdf|Erasmus, A. C, E. Bishoff, and G. G. Rousseau. The potential of using script theory in consumer behaviour research. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences/Tydskrif vir Gesinsekologie en Verbruikerswetenskappe 30, no. 0 (2010).]])), | *//"set očekivanja što će se dogoditi sljedeće u dobro poznatoj situaciji"//(([[http://www.up.ac.za/saafecs/vol30/erasmus.pdf|Erasmus, A. C, E. Bishoff, and G. G. Rousseau. The potential of using script theory in consumer behaviour research. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences/Tydskrif vir Gesinsekologie en Verbruikerswetenskappe 30, no. 0 (2010).]])), | ||
- | *//"**koherentni slijed događaja očekivan od pojedinca** u određenom kontekstu, koji ga uključuje ili kao sudionika ili kao promatrača"//((Puto, C. P. Memory for scripts in advertisements. Advances in Consumer Research XII:404-409. Fifteenth Annual Conference. Association for Consumer Research. 1985.)), ili | + | *//"**koherentni slijed događaja koje pojedinac očekuje** u određenom kontekstu, koji ga uključuje ili kao sudionika ili kao promatrača"//((Puto, C. P. Memory for scripts in advertisements. Advances in Consumer Research XII:404-409. Fifteenth Annual Conference. Association for Consumer Research. 1985.)), ili |
- | *//"**mentalna slika sa naslovom** koja predstavlja akcijske sekvence, sudionike i fizičke predmete pronađene u situaciji".//((Abelson R. P. Psychological status of the script concept. American Psychologist 36(7): p715 – 729. 1981.)) | + | *//"**mentalna slika s naslovom** koja predstavlja akcijske sekvence, sudionike i fizičke predmete pronađene u situaciji".//((Abelson R. P. Psychological status of the script concept. American Psychologist 36(7): p715 – 729. 1981.)) |
Ovaj slijed akcija sadržanih u scenariju je onda primijenjen u situaciju koja se zove //scena//. Kao što Tomkins objašnjava, | Ovaj slijed akcija sadržanih u scenariju je onda primijenjen u situaciju koja se zove //scena//. Kao što Tomkins objašnjava, | ||
Redak 14: | Redak 14: | ||
Scenarij se može definirati kao četiri različita tipa(([[https://circle.ubc.ca/handle/2429/14766|Guirguis, M. M. A script theory of intentional content. PhD thesis. 2003.]])): | Scenarij se može definirati kao četiri različita tipa(([[https://circle.ubc.ca/handle/2429/14766|Guirguis, M. M. A script theory of intentional content. PhD thesis. 2003.]])): | ||
- | * **epizoda** (za upravljanje situacijama i događajima), | + | * **epizodni** (za upravljanje situacijama i događajima), |
- | * **instrumental** (za korištenje i prikazivanje proceduralnog znanja), | + | * **instrumentalni** (za korištenje i prikazivanje proceduralnog znanja), |
* **osobni** (za predstavljanje vlastitih ciljeva i planova), i | * **osobni** (za predstavljanje vlastitih ciljeva i planova), i | ||
- | * **definicijski** (za objektna-priznanja). | + | * **definicijski** (za prepoznavanje objekta (object-recognition). |
- | Prema Schanku, scenariji su baš kao i sheme, također **konstrukt pamćenja**, no on vjeruje da je **pamćenje** organizirana oko nečijeg osobnog iskustva (**epizode**)umjesto kategorijama značenja. Schank je, dakle zagovornik učenja "u hodu" i iskustvenoga učenja. Novi scenariji se razvijaju tijekom života, dok se stari scenariji mogu mijenjati kao rezultat novog iskustva. | + | Prema Schanku, scenariji su baš kao i sheme, također **konstrukt pamćenja**, no on vjeruje da je **pamćenje** organizirano oko nečijeg osobnog iskustva (**epizode**) umjesto kategorijama značenja. Schank je, dakle zagovornik učenja "u hodu" i iskustvenoga učenja. Novi scenariji se razvijaju tijekom života, dok se stari scenariji mogu mijenjati kao rezultat novog iskustva. |
===== Koje je praktično značenje Teorije scenarija? ===== | ===== Koje je praktično značenje Teorije scenarija? ===== | ||
- | Najcitiraniji primjerak za scenarij je Schankov(([[http://www.up.ac.za/saafecs/vol30/erasmus.pdf|Erasmus, A. C, E. Bishoff, and G. G. Rousseau. The potential of using script theory in consumer behaviour research. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences/Tydskrif vir Gesinsekologie en Verbruikerswetenskappe 30, no. 0, 2010.]])) primjer scenarija restorana. Kada je u restoranu, pojedinac se ponaša prema //scenariju restorana//: nalazi slobodno mjesto, sjedne, čeka konobara da uzme njegovu narudžbu i na kraju jede svoj obrok. On ne mora uvjeravati konobara i kuhara da ga nahrane svaki put kada dođe u restoran jer se svi oni ponašaju u skladu sa shemom restorana i u skladu sa svojim ulogama. Isto se može reći ako netko čita o situaciji u restoranu. Poznavajući određeni scenarij koji će se koristiti u određenoj situaciji rezultira smanjenjem potrebe za razmišljanjem i mentalnim aktivnostima. | + | Najcitiraniji primjer za scenarij je Schankov(([[http://www.up.ac.za/saafecs/vol30/erasmus.pdf|Erasmus, A. C, E. Bishoff, and G. G. Rousseau. The potential of using script theory in consumer behaviour research. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences/Tydskrif vir Gesinsekologie en Verbruikerswetenskappe 30, no. 0, 2010.]])) primjer scenarija restorana. Kada je u restoranu, pojedinac se ponaša prema //scenariju restorana//: nalazi slobodno mjesto, sjedne, čeka konobara da uzme njegovu narudžbu i na kraju jede svoj obrok. On ne mora uvjeravati konobara i kuhara da ga nahrane svaki put kada dođe u restoran jer se svi oni ponašaju u skladu sa shemom restorana i u skladu sa svojim ulogama. Isto se može reći ako netko čita o situaciji u restoranu. Poznavajući određeni scenarij koji će se koristiti u određenoj situaciji rezultira smanjenjem potrebe za razmišljanjem i mentalnim aktivnostima. |
=====Kritike===== | =====Kritike===== | ||
- | Teorija scenarija predstavlja kognitivni konstrukt sličan shemi, te je podvrgnut istim kritikama s obzirom da neki kognitivni znanstvenici sugeriraju da se ljudsko **znanje sastoji od jedinica s niskim nivoom** koje zapravo čine koncept sheme ili scenarija. Teorija scenarija također ne nudi puno objašnjenja o tome **kako se scenariji mogu steći**. | + | Teorija scenarija predstavlja kognitivni konstrukt sličan shemi, te je podvrgnut istim kritikama s obzirom da neki kognitivni znanstvenici sugeriraju da se ljudsko **znanje sastoji od jedinica s niže razine** koje zapravo čine koncept sheme ili scenarija. Teorija scenarija također ne nudi puno objašnjenja o **načinu stjecanja scenarija**. |
===== Ključne riječi i najvažnija imena ===== | ===== Ključne riječi i najvažnija imena ===== | ||
Redak 45: | Redak 45: | ||
Schank, R.C. Explanation Patterns: Understanding Mechanically and Creatively. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1986. | Schank, R.C. Explanation Patterns: Understanding Mechanically and Creatively. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1986. | ||
+ | |||
+ | Sternberg, R. J. (2005). Kognitivna psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap. | ||
+ | |||
+ | [[http://www.tomkins.org/uploads/whatsascript.pdf|Nathanson, D.L. What's a Script?. Bulletin of the Tomkins Institute, 1996.]] | ||
[[http://books.google.hr/books?id=Rk8UB6V1ybcC&pg=PA97&lpg=PA97&dq=%22A+second+criticism+of+script+theory+is+the+problem+of+idiosyncratic+scripts+or+scripts+that+are+highly+dependent+on+unique+individual+and+social%22&source=bl&ots=vpdDx9DGfZ&sig=UEwO73MO6pU-ZDfrsK8eFL2IWZ4&hl=hr&ei=hmB_TeH_B8jxsgaa9bD1Bg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ6AEwAA#v=onepage&q=%22A%20second%20criticism%20of%20script%20theory%20is%20the%20problem%20of%20idiosyncratic%20scripts%20or%20scripts%20that%20are%20highly%20dependent%20on%20unique%20individual%20and%20social%22&f=false|Ellis, Donald G. From language to communication. Routledge, 1999.]] | [[http://books.google.hr/books?id=Rk8UB6V1ybcC&pg=PA97&lpg=PA97&dq=%22A+second+criticism+of+script+theory+is+the+problem+of+idiosyncratic+scripts+or+scripts+that+are+highly+dependent+on+unique+individual+and+social%22&source=bl&ots=vpdDx9DGfZ&sig=UEwO73MO6pU-ZDfrsK8eFL2IWZ4&hl=hr&ei=hmB_TeH_B8jxsgaa9bD1Bg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ6AEwAA#v=onepage&q=%22A%20second%20criticism%20of%20script%20theory%20is%20the%20problem%20of%20idiosyncratic%20scripts%20or%20scripts%20that%20are%20highly%20dependent%20on%20unique%20individual%20and%20social%22&f=false|Ellis, Donald G. From language to communication. Routledge, 1999.]] | ||
+ |