Sadržaj

Teorija scenarija

Općenito

Teoriju scenarija (Script Theory) prvu je predstavio Silvan Tomkins 19541). godine, kao nastavak svoje teorije afekta2) (affect theory), ali ju je dalje razvio3) Roger Schank krajem 1970-ih. Teorija scenarija je proširenje teorije shema (schema theory), orijentirana na objašnjavanje struktura znanja, posebice na reprezentacije složenih nizova događaja.

Što je Teorija scenarija?

Scenarij je mentalni konstrukt kao shema, ali se sastoji od niza akcija ili događaja potrebnih za postizanje cilja. Može se odnositi na ljude, mjesta ili objekte. Postoji nekoliko sličnih definicija scenarija kao što su:

Ovaj slijed akcija sadržanih u scenariju je onda primijenjen u situaciju koja se zove scena. Kao što Tomkins objašnjava,

Scenarij se može definirati kao četiri različita tipa8):

Prema Schanku, scenariji su baš kao i sheme, također konstrukt pamćenja, no on vjeruje da je pamćenje organizirano oko nečijeg osobnog iskustva (epizode) umjesto kategorijama značenja. Schank je, dakle zagovornik učenja “u hodu” i iskustvenoga učenja. Novi scenariji se razvijaju tijekom života, dok se stari scenariji mogu mijenjati kao rezultat novog iskustva.

Koje je praktično značenje Teorije scenarija?

Najcitiraniji primjer za scenarij je Schankov9) primjer scenarija restorana. Kada je u restoranu, pojedinac se ponaša prema scenariju restorana: nalazi slobodno mjesto, sjedne, čeka konobara da uzme njegovu narudžbu i na kraju jede svoj obrok. On ne mora uvjeravati konobara i kuhara da ga nahrane svaki put kada dođe u restoran jer se svi oni ponašaju u skladu sa shemom restorana i u skladu sa svojim ulogama. Isto se može reći ako netko čita o situaciji u restoranu. Poznavajući određeni scenarij koji će se koristiti u određenoj situaciji rezultira smanjenjem potrebe za razmišljanjem i mentalnim aktivnostima.

Kritike

Teorija scenarija predstavlja kognitivni konstrukt sličan shemi, te je podvrgnut istim kritikama s obzirom da neki kognitivni znanstvenici sugeriraju da se ljudsko znanje sastoji od jedinica s niže razine koje zapravo čine koncept sheme ili scenarija. Teorija scenarija također ne nudi puno objašnjenja o načinu stjecanja scenarija.

Ključne riječi i najvažnija imena

Literatura

TIP: Script Theory (Schank). Preuzeto 15. ožujka, 2011.

Erasmus, A. C, E. Bishoff, and G. G. Rousseau. The potential of using script theory in consumer behaviour research. Journal of Family Ecology and Consumer Sciences/Tydskrif vir Gesinsekologie en Verbruikerswetenskappe 30, no. 0 (2010).

Routledge Encyclopedia of Language Teaching and Learning. Schema And Script Theory. Preuzeto 15. ožujka, 2011.

Pročitaj više

Schank, R.C. & Abelson, R. Scripts, Plans, Goals, and Understanding. Hillsdale, NJ: Earlbaum Assoc, 1977.

Schank, R.C. Reading and Understanding. Hillsdale, NJ: Erlbaum. 1982.

Schank, R.C. Explanation Patterns: Understanding Mechanically and Creatively. Hillsdale, NJ: Erlbaum, 1986.

Sternberg, R. J. (2005). Kognitivna psihologija. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Nathanson, D.L. What's a Script?. Bulletin of the Tomkins Institute, 1996.

Ellis, Donald G. From language to communication. Routledge, 1999.

2)
Pročitaj više: Wikipedia: Affect theory.
3)
Izvori kao što su Ellis, Donald G. From language to communication. Routledge, 1999.TIP: Script Theory (Schank) izvorno pripisuju teoriju scenarija Roger-u Schank-u.
5)
Puto, C. P. Memory for scripts in advertisements. Advances in Consumer Research XII:404-409. Fifteenth Annual Conference. Association for Consumer Research. 1985.
6)
Abelson R. P. Psychological status of the script concept. American Psychologist 36(7): p715 – 729. 1981.
7)
Tomkins, Silvan. Script Theory: Differential Magnification of Affects. Nebraska Symposium On Motivation 1978. Ed. Richard A. Deinstbier. Lincoln, NE: University of Nebraska Press, 1979.